Kolesar na gorskem kolesu

Kako izbrati pravo gorsko kolo?

Ste se navdušili za gorsko kolesarjenje in ob tem sprejeli odločitev, da potrebujete novo gorsko kolo? Da bo izbira lažja, smo za vas pripravili nekaj nasvetov, na kaj morate biti še posebej pozorni, če želite izbrati gorsko kolo, ki bo povsem ustrezalo vašim zahtevam.

Polno vzmetenje ali sprednje vzmetenje (hardtail)

Večina gorskih koles ima že vgrajeno vzmetenje, ki prepreči padce, poskrbi za dober oprijem pri vzponih in spustih ter absorbira vse sile, ki nastajajo pri vožnji po neravnem terenu.

Za polno vzmetena kolesa je značilno, da imajo vzmetenje na sprednjih vilicah, zadaj pa imajo amortizer. To omogoča samozavestno kolesarjenje tudi pri večjih hitrostih in po zahtevnejših terenih.

Polnovzmeteno gorsko kolo Norco Sight C2 29"
Polnovzmeteno gorsko kolo Norco Sight C2 29″ (Extreme Vital)

Hardtail kolesa imajo spredaj vilice z vzmetmi, zadnji del pa je trd – torej brez vzmeti. Tovrstna kolesa so odlična izbira za premagovanje zahtevnih vzponov, kolesarjenje po različnih terenih in učinkovito pedaliranje na daljših kolesarskih turah. Hardtail kolesa so cenovno dostopnejša in najpogostejša izbira za nekoga, ki išče prvo kolo, ne da bi pri tem porabil veliko denarja.

Velikost koles in pnevmatik

Ko boste kupovali gorsko kolo, boste zasledili tri najpogostejše velikosti pnevmatik:

  • 29-palčna kolesa so največja. Njihova velikost jim daje večji zagon, zaradi katerega boste lažje premagovali grobe in tehnično zahtevne terene, so pa zato slabše vodljivi po tesnih in zavitih poteh. Slaba stran večjih pnevmatik je, da so zato težja, kar pripomore tudi k večji teži kolesa, in pogosto ne ustrezajo manjšim kolesarjem.
  • 27,5-palčna kolesa so danes najbolj priljubljena, zlasti primerna so za trail in enduro gorsko kolesarjenje. So bistveno bolj okretna in odzivna od 29-palčnih, a se kljub temu dobro obnesejo na zahtevnem terenu.
Prednjevzmeteno gorsko kolo Specialized Rockhopper Sport 27,5"
Prednjevzmeteno gorsko kolo Specialized Rockhopper Sport 27,5″ (Extreme Vital)
  • 26-palčna kolesa so v preteklosti prevladovala, danes pa sta jih skoraj v celoti nadomestili 29-palčna in 27,5-palčna kolesa.

Vedno bolj priljubljena možnost pa so tudi tako imenovane plus-size pnevmatike. Običajno gre za 27,5-palčna kolesa (ali večja), a imajo bistveno širši obroč in večje pnevmatike. Večji in širši profil pnevmatik omogoča več oprijema, zato so tovrstna kolesa idealna za snežne in blatne razmere.

Različne vrste gorskih kolesa

Gorska kolesa so zasnovana tako, da ustrezajo določenemu načinu vožnje in terenu. Največja razlika se pojavlja v geometriji okvirja, količini vzmetenja, zasnovi vzmetenja in sestavnimi deli, kot so zobniki, krmilo in zavore.

  • Cross country kolesa: Ta vrsta koles je ponavadi lahka, z minimalnim hodom in sistemom vzmetenja. To kolesarju pobira manj energije, zato lahko razvije veliko hitrost in učinkovitost. Na voljo so modeli s sprednjim ali polnim vzmetenjem, njihova geometrija okvirja pa je zasnovana za učinkovitejše vzpone in lažje obvladovanje na spustih.
  • Trail kolesa: Zanje je značilno, da so namenjena različnim tipom vožnje. Zasnovana so tako, da omogočajo učinkovito vzpenjanje in varno ter hitro spuščanje tudi po najzahtevnejših spustih. Primerna so tudi za večino trail stez in manj obljudenih poti.
Trail gorsko kolo Giant Trance 29″ 2 (Extreme Vital)
  • Enduro in all-mountain kolesa: Zasnovana so za zahtevna enduro tekmovanja in primerna za premagovanje daljših razdalj po različno zahtevnem terenu. Z njimi se lahko brez težav odpravite na tehnično zahtevne vzpone in spuste.
  • Downhill kolesa: Namenjena so hitrim spustom po najzahtevnejših terenih, kjer se morate spopadati tudi s skoki, padci, skalami in koreninami. Zanje je značilno, da imajo specifično vzmetenje in geometrijo okvirja, ki pomakne težišče daleč nazaj na kolo. To pa zagotavlja največjo stabilnost na strmem terenu.

Pred izbiro si odgovorite na tri ključna vprašanja

Nakup gorskega kolesa je za marsikoga dolgoročna naložba. Zato se morate najprej vprašati, koliko ste pripravljeni plačati za gorsko kolo, kje se boste z njim vozili in če se z njim lahko odpravite na testno vožnjo.

Ko si boste odgovorili na zgornja vprašanja, bo izbira zagotovo lažja. S tem pa bo tudi večja verjetnost, da boste izbrali pravo gorsko kolo zase.